Урок 1. Наша мова
Мэта:
вучыць адрозніваць
на слых рускую і бела-рускую мовы, арганізаваць назіранне за асаблівасцямі вымаўлення ў беларускай мове, вучыць расказваць па малюнку.
Абсталяванне:
падручнік,
сшытак,
каляровыя алоукі, фламастары.
Ход
урока
I.
Уступная гутарка
1 . Скажите, на каком
языке я сейчас с вами говорю?
— А теперь послушайте и
скажите, на каком языке прозвучит
следующий текст:
-
На
ЗЯМЛІ жыве шмат
народаў. Кожны гаворыць
на сваей роднай мове. Беларусы, украінцы і рускія
добра разумеюць адзін аднаго.
— Кто знает, на каком
языке прозвучал текст? Всё ли вы
поняли, о чём я говорила?
— Сегодня у нас необычныйй урок. Мы начинаем изучать белорусский язык. Сёння мы
пачынаем вывучаць беларускую
мову (язык). Гэта
родная мова беларусаў. Яна вельмі падобная (похожа) да рускай.
2 . Паслухайце верш (стихотворение) на беларускай мове. Калі нешта будзе незразумела (непонятно), запытвайцеся
(спрашивайте) у мяне:
Замежную мову
я з
сада вучу,
а на беларускай —
не умею, маучу.
Замежную мову
люблю і
вучу.
А нашу
таксама
я ведаць хачу.
"
М. Пазнякоў
— Што вам было незразумела (непонятно)? Якую мову хоча ведаць (знать) герой верша?
II.
Лексічная
праца
Дамінуючы лексічны матэрыял: ведаць, беларуская мова,
руская мова, словы, гутарыць, размауляць, перакладаць,
разумець.
1 . Праца па малюнку у
сшытку.
— Разгарніце (откройте) сшытак (тетрадь). Разгледзьце
малюнак (рисунок). Дзе адпачываюць (отдыхают) дзеці?
-Хто
з вас быў у лагеры адпачынку? Дзе сабраліся дзеці?
— А цяпер паслухайце
мой расказ па малюнку:
Каля вогнішча (костра) сабраліся дзеці з розных краін. Кожны 3 (X размауляе на сваей мове.
— На я кой мове
гавораць рускія?
— На якой мове гавораць
украінцы?
— На якой мове гавораць
літоўцы?
— На якой мове гавораць
палякі?
— Пра што гутараць
(разговаривают) дзеці?
— Каб добраа разумець адзін аднаго, неабходны чалавек, які ведае (знает) адразу некалькі моў.
Хто знае, як называюць такога чалавека? Так, гэта перакладчык (переводчик).
2
. Гульня «Перакладчык».
— Давайце усе разам пагуляем у перакладчыкаў (переводчиков).
Я буду называць вам словы па-руску, а вы
— перакладаць па-беларуску (настаўнік дапамагае перакладаць вучням):
Белорусский язык — ,
Русский язык —
Слова —
— А цяпер я буду называць словы па-беларуску, а вы перакладайце на рускую мову:
Гутарыць —
Размауляць —
Перакладаць —
Разумець —
3
. Адказы на пытанні
— Паслухайце і адкажыце на пытанні (вопросы):
— Якую мову мы пачалі сёння вывучаць? (Беларускую мову.)
— Мы хочам навучыцца на ёй што рабіць? (Размаўляць.)
— Што трэба ведаць, каб размауляць па-беларуску? (Словы.)
III.
Аўдзіраванне
1
. Сёння нас чакае яшчэ адно знаёмства. На урок беларускай
мовы да нас будзе прыходзіць
незвычайны госць.
Паслухайце загадку і паспрабуйце
адгадаць, хто гэта
такі:
Недарэмна я хадзіў,
Па вясёлым свеце,
Наглядзеўся розных дзіў,
Так патрэбных д з е ц я
м . . . .
У мяшку вялізны звязак.
Новых, незвычайных казак.
В. Вітка
— Я вам дапамагу. Гэта
казачнік Бай.
Пазнаёмцеся з ім.
(Дзеці разглядаюць
малюнак.)
-Казачнік Бай будзе прыносіць нам казкі. Казкі можна чытаць,
можна расказваць і можна
слухаць. Вы любіце слухаць казкі? Усе? Давайце скажам хорам: «Мы любім слухаць казкі». І зараз казачнік Бай падорыць нам казку. Але яе назву
казачнік Б а й схаваў у загадку.
2. Паслухайце загадку, адгадку знайдзіце сярод прадметау на
настауніцкім стала.
Стаіць бочачка, ні дна, ні
вочачка. (Яйка.)
— Па-беларуску «яйцо» — «яйка». Хто ведае, што робяць з яйка? ('Яечню).
3. Разгледзьце малюнкі ў падручніку. Пра якое здарэнне
пойдзе размова? Якую казку нагадвае? Паслухайце і адкажыце, чым я ны адрозніваюцца?
4. Чытанне казкі настастаўнікам.
Першае яечка
Хадзіў дзед на паляванне (охоту). Паляваў
ад ранку да змяркання (темноты). Зморыцца (устанет), аж слова не прамовщь, а
звярыны не зловіць. Ідзе дахаты, ледзь не плача.
Вось дык няудача!
Баба дзеда лае (ругает), што дарма гуляе.
Топча лапці,ірве аборы. Ну і гора!
Слухаць дзеду горка бабіну гаворку.
Баба дзеда лае, а курка кудахча:
«Куд-куды, куд- куды! Дайце зерня і вады!»
Бабка курку накарміла, вадою напата. Села
курка ўгняздзечка ды знесла яечка. Бегла мышка пад скрынку (сундук), цягнула
скарынку, хвастом втьнула, яечка скранула.
Яечка скацідася — трах! — I разбшася...
Убачыла баба, загаласіла ды з жалю усе
гаршкі пабіла. Сама сярод хаты села і —
абамлела...
Тут дзед стрэльбу схапіў, порахам набіў.
Кінуўся да МЫШКІ, а мышка — на вышку (на чердак).
Дзед з а ёю;
— Ілжэш! Ад мяне не уцячэш!
З а парог зачапіўся і паваліўся (упал).
Набіў дзед гузак (шышку) з добры кулак.
Ляжыць, уздыхае, мышку лае.
Ішлі бабы па ваду, пабачылі тую бяду, пачалі рукамі махаць, людзей на
дапамогу склікаць.
Прыбеглі
старыя , за старымі — м а л ы я . Дзеда паднялі, бабу вадой аблілі.
Вось дык бяда! А пакуль там крычалі ды бедавалі, курка села у падпечку ды знесла
другое яечка. Круглае, белае, моцнае, спелае. Яшчэ лепшае з а першае!
Рада баба, рад! дзед: будзе яечня на
абед! Баба патэльню (сковороду) узяла, яечню спякла.
Паклікала (позвала) гасцей — старых і дзяцей. Усе елі колькі хацелі. 3-за стала усталі, песні
заспявалі. Узяліся у бокі, пусціліся у скокі (стали танцевать).
Скакалі, скакалі ды годзе
сказалі.
Вось вам і казка. Чытайце, калі ласка!
А. ЯКІМ0ВІЧ
5 .- 3 чаго в ам было
смешна? А з чаго — н е ?
-
Куды
хадзіў дзед? Чаму ён ледзь не плакаў?
-
Як
парадавала курачка дзеда і бабу?
-
І
што зрабіла мышка?
-
Як
гаравала баба?-
-
Што
рабіўдзед?
-
Што
адбылося у той час, пакуль людзі крычалі, бедавалі?
-
Чым
закончылася усё?
6. Фізкультхвілінка.
Мне купілі чаравічкі,
Як чырвоныя сунічкі (крокі
на месцы, рукі ўбокі)
Заўтра рана-ўранку
Стану я на ганку, (стоячы, падыманне тулава на насках)
Па баках пагляджу,
А чаму – не скажу! (павароты тулава то ўлевы, то ўправы бакі).
7. Хвілнка адкрыццяў.
А.
Абвядзіце ў сшытку па кропках абрысы прадметаў ( п а т э л ь н я , яечня
на патэльні, я й к а ) , назавіце іх па-беларуску. (Калі вучні памыляюцца,
настаўнік перачытвае сказ з гэтым словам у казцы.)
- Паутарыце і закончыце выказванні:
На патэльні смажаць (жарят)…
Яечню пякуць на...
Яечню гатуюць з...
Б. З а р а з у беларусаў дзеда
і бабу з павагай называюць дзядуля і бабуля. - А у вас ёсць бабуля цідзядуля?
- Кім вы ім даводзіцеся?
-Пра каго можна сказаць старыя, а пра каго — малыя?
8. Паслухайце верш пра дзяцей, якія былі
ў гасцях у дзеда з бабай. Што яны там рабілі? Што пілі, елі?
Ладачкі-ладкі,
дзе былі? — У бабкі.
Што пілі в ы ? — Малако.
А што елі? — Ко-ко-ко.
Доўга ж вы сядзелі,
доўга пілі-елі.
— А мы не сядзелі —
цэлы дзень дурэлі.
Васіль Вітка
— Як вы разумееце сэнс слова дурэлі?
— Раскажыце яго на памяць (у выглядзе дыялогу з настаўнікам).
IV. Вынік у р о к а
— Якую мову мы пачалі вывучаць?
— Якія беларускія словы вы заномнілі?
— Як завуць госця, які прыходзіў
сёння на урок?
— Пра каго вы слухалі казку?
Комментариев нет:
Отправить комментарий