четверг, 16 апреля 2020 г.

Наша мова


Урок 1. Наша мова
Мэта: вучыць адрозніваць на слых рускую і  бела-рускую мовы, арганізаваць назіранне за асаблівасцямі вымаўлення ў беларускай мове, вучыць расказваць па малюнку.
Абсталяванне: падручнік, сшытак, каляровыя алоукі, фламастары.
Ход урока
I. Уступная гутарка
1 . Скажите, на каком языке я сейчас с вами говорю?
— А теперь послушайте и скажите, на каком языке прозвучит следующий текст:
   -  На ЗЯМЛІ жыве шмат народаў. Кожны гаворыць на сваей роднай мове. Беларусы, украінцы і  рускія добра разумеюць адзін аднаго.
— Кто знает, на каком языке прозвучал текст? Всё ли вы поняли, о чём я говорила?
— Сегодня у нас необычныйй урок. Мы начинаем изучать белорусский язык. Сёння мы пачынаем вывучаць беларускую мову (язык). Гэта родная мова беларусаў. Яна вельмі падобная (похожа) да рускай.
2 . Паслухайце верш (стихотворение) на беларускай мове. Калі нешта будзе незразумела (непонятно), запытвайцеся (спрашивайте) у мяне:
Замежную мову
я з сада вучу,
а на беларускай —
не умею, маучу.
Замежную мову
люблю і вучу.
А нашу таксама
я ведаць хачу. "
М. Пазнякоў
— Што вам было незразумела (непонятно)? Якую мову хоча ведаць (знать) герой верша?
II. Лексічная праца
Дамінуючы лексічны матэрыял: ведаць, беларуская мова, руская мова, словы, гутарыць, размауляць, перакладаць, разумець.
1      . Праца па малюнку у сшытку.
— Разгарніце (откройте) сшытак (тетрадь). Разгледзьце малюнак (рисунок). Дзе адпачываюць (отдыхают) дзеці?
-Хто з вас быў у лагеры адпачынку? Дзе сабраліся дзеці?
— А цяпер паслухайце мой расказ па малюнку:
Каля вогнішча (костра) сабраліся дзеці з розных краін. Кожны 3 (X размауляе на сваей мове.
— На я кой мове гавораць рускія?
— На якой мове гавораць украінцы?
— На якой мове гавораць літоўцы?
— На якой мове гавораць палякі?
— Пра што гутараць (разговаривают) дзеці?
— Каб добраа разумець адзін аднаго, неабходны чалавек, які ведае (знает) адразу некалькі моў. Хто знае, як называюць такога чалавека? Так, гэта перакладчык (переводчик).
2 . Гульня «Перакладчык».
— Давайце усе разам пагуляем  у перакладчыкаў (переводчиков). Я буду называць вам словы па-руску, а вы — перакладаць па-беларуску (настаўнік дапамагае перакладаць вучням):
Белорусский язык — ,
Русский язык —
Слова —
— А цяпер я буду называць словы па-беларуску, а вы перакладайце на рускую мову:
Гутарыць —
Размауляць —
Перакладаць —
Разумець —
3 . Адказы на пытанні
— Паслухайце і адкажыце на пытанні (вопросы):
— Якую мову мы пачалі сёння вывучаць? (Беларускую мову.)
— Мы хочам навучыцца на ёй што рабіць? (Размаўляць.)
— Што трэба ведаць, каб размауляць па-беларуску? (Словы.)
III. Аўдзіраванне
1 . Сёння нас чакае яшчэ адно знаёмства. На урок беларускай мовы да нас будзе прыходзіць незвычайны госць. Паслухайце загадку і паспрабуйце адгадаць, хто гэта такі:
Недарэмна я хадзіў,
Па вясёлым свеце,
Наглядзеўся розных дзіў,
Так патрэбных д з е ц я м . . . .
У мяшку вялізны звязак.
Новых, незвычайных казак.
В. Вітка
— Я вам дапамагу. Гэта казачнік Бай. Пазнаёмцеся з ім. (Дзеці разглядаюць малюнак.)
-Казачнік Бай будзе прыносіць нам казкі. Казкі можна чытаць, можна расказваць і можна слухаць. Вы любіце слухаць казкі? Усе? Давайце скажам хорам: «Мы любім слухаць казкі». І зараз казачнік Бай падорыць нам казку. Але яе назву казачнік Б а й схаваў у загадку.
2. Паслухайце загадку, адгадку знайдзіце сярод прадметау на настауніцкім стала.
Стаіць бочачка, ні дна, ні вочачка. (Яйка.)
— Па-беларуску «яйцо» — «яйка». Хто ведае, што робяць з яйка? ('Яечню).
3. Разгледзьце малюнкі ў падручніку. Пра якое здарэнне пойдзе размова? Якую казку нагадвае? Паслухайце і адкажыце, чым я ны адрозніваюцца?
4. Чытанне казкі настастаўнікам.
Першае яечка
     Хадзіў дзед на паляванне (охоту). Паляваў ад ранку да змяркання (темноты). Зморыцца (устанет), аж слова не прамовщь, а звярыны не зловіць. Ідзе дахаты, ледзь не плача.
     Вось дык няудача!
     Баба дзеда лае (ругает), што дарма гуляе. Топча лапці,ірве аборы. Ну і гора!
    Слухаць дзеду горка бабіну гаворку.
       Баба дзеда лае, а курка кудахча: «Куд-куды, куд- куды! Дайце зерня і вады!»
      Бабка курку накарміла, вадою напата. Села курка ўгняздзечка ды знесла яечка. Бегла мышка пад скрынку (сундук), цягнула скарынку, хвастом втьнула, яечка скранула.
      Яечка скацідася — трах! — I разбшася...
       Убачыла баба, загаласіла ды з жалю усе гаршкі пабіла. Сама сярод хаты села і  — абамлела...
     Тут дзед стрэльбу схапіў, порахам набіў. Кінуўся да МЫШКІ, а мышка — на вышку (на чердак).
       Дзед з а ёю;
— Ілжэш! Ад мяне не уцячэш!
      З а парог зачапіўся і  паваліўся (упал).
      Набіў дзед гузак (шышку) з добры кулак. Ляжыць, уздыхае, мышку лае.
     Ішлі бабы па ваду, пабачылі  тую бяду, пачалі рукамі махаць, людзей на дапамогу склікаць.
      Прыбеглі  старыя , за старымі — м а л ы я . Дзеда паднялі, бабу вадой аблілі.
     Вось дык бяда! А пакуль там крычалі  ды бедавалі, курка села у падпечку ды знесла другое яечка. Круглае, белае, моцнае, спелае. Яшчэ лепшае з а першае!
         Рада баба, рад! дзед: будзе яечня на абед! Баба патэльню (сковороду) узяла, яечню спякла.
     Паклікала (позвала) гасцей — старых і  дзяцей. Усе елі  колькі хацелі. 3-за стала усталі, песні заспявалі. Узяліся у бокі, пусціліся у скокі (стали танцевать).
Скакалі, скакалі ды годзе сказалі.
Вось вам і  казка. Чытайце, калі ласка!
А. ЯКІМ0ВІЧ
5 .-  3 чаго в ам было смешна? А з чаго — н е ?
-        Куды хадзіў дзед? Чаму ён ледзь не плакаў?
-        Як парадавала курачка дзеда і бабу?
-        І што зрабіла мышка?
-        Як гаравала баба?-
-        Што рабіўдзед?
-        Што адбылося у той час, пакуль людзі крычалі, бедавалі?
-        Чым закончылася усё?
6. Фізкультхвілінка.
Мне купілі чаравічкі,
Як чырвоныя сунічкі (крокі на месцы, рукі ўбокі)
Заўтра рана-ўранку
Стану я на ганку, (стоячы, падыманне тулава на насках)
Па баках пагляджу,
А чаму – не скажу! (павароты тулава то ўлевы, то ўправы бакі).



7. Хвілнка адкрыццяў.
  А.  Абвядзіце ў сшытку па кропках абрысы прадметаў ( п а т э л ь н я , яечня на патэльні, я й к а ) , назавіце іх па-беларуску. (Калі вучні памыляюцца, настаўнік перачытвае сказ з гэтым словам у казцы.)
 - Паутарыце і закончыце выказванні:
На патэльні смажаць (жарят)…
Яечню пякуць на...
Яечню гатуюць з...
Б. З а р а з    у беларусаў дзеда і  бабу з павагай называюць дзядуля і  бабуля. - А у вас ёсць бабуля цідзядуля?
- Кім вы ім даводзіцеся?
-Пра каго можна сказаць старыя, а пра каго — малыя?
8. Паслухайце верш пра дзяцей, якія былі  ў гасцях у дзеда з бабай. Што яны там рабілі? Што пілі, елі?
Ладачкі-ладкі,
дзе былі? — У бабкі.
Што пілі в ы ? — Малако.
А што елі? — Ко-ко-ко.
Доўга ж вы сядзелі,
доўга пілі-елі.
— А мы не сядзелі —
цэлы дзень дурэлі.
Васіль  Вітка
— Як вы разумееце сэнс слова дурэлі?
— Раскажыце яго на памяць (у выглядзе дыялогу з настаўнікам).
IV. Вынік  у р о к а
— Якую мову мы пачалі вывучаць?
— Якія беларускія словы вы заномнілі?
— Як завуць госця, які  прыходзіў сёння на урок?
— Пра каго вы слухалі казку?

Комментариев нет:

Отправить комментарий